tirsdag 31. januar 2012

Livet på Møkster

Min venninne Thalina, har en kusine som sammen med sin familie, i likhet med oss, brøt opp fra sitt nettverk og flyttet til en liten øy kalt Møkster. Møkster ligger ute i havgapet utenfor Bergen i Hordaland fylke, og rommer ca 60 fastboende innbyggere. Bente og familien falt for øya etter ett innslag på tv, og flyttet oppover kort tid etter.


Og vi som synes Fjällbacka var lite - på Møkster er det 8 barn på skolen, og elevantallet steg med 60% da Bentes tre barn begynte der;)

For å "verve" barnefamilier til øya har kommunen bygget to nye hus, slik at familier kan komme og "prøvebo" og forhåpentligvis falle for stede., Målet er å øke innbyggertallet på øya. Skal bli spennende å se om Bente og co blir boende eller ikke.

Det å lese om Bente og familien hennes sin nye hverdag - langt fra familie, venner sikkerhetsnett og nettverk bringer jo minner tilbake  til vår egen "jordomseiling" som Bente så fint kaller det her. Jeg savner fortsatt saltvann, havet og bølgeskulp, herlige barnehage/skoletanter, alle de idylliske småstedene i nærheten, fine familieopplevelser, herlige turer i skjærgården....ja minnene er mange. Jeg savner også det å bare gjøre noe helt annet. Man kommer så fort inn i rutiner og dagliglivet at det er deilig med alle avbrekk i hverdagen.

Om kort tid skal min venninne Thalina på besøk til Møkster sammen med sin samboer Morten og deres datter Oda. Jeg regner med at jeg kan lese mer om besøket deres på bloggen til Bente her.


Gry




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar