onsdag 19. januar 2011

Onsdag - på husjakt

Neida mamma, vi skal ikke ha flere hus.....Men etter å ha sett 4 av Camilla Lackbergs filmer (som er filmet i Fjällbacka) måtte jeg jo ta meg en tur og finne noen av disse husene som rommer mordere og politimenn:)
I dette røde huset på toppen bor morderen i boken/filmen "Stenhuggeren"
 Jeg tok ikke sjansen på å gå nærmere for å ta bilde, det kunne jo hende morderen var hjemme..ha ha
 Ute på badøya foregår en del av handlingen i "Olycksfågelen" (her blir bl.annet en dame funnet drept).
 Her er politistasjonen....In real life er det en fiskebutikk og båtverksted
 For å finne der hovedpersonene (politimannen og kona) bor måtte jeg lete litt.....for å si det mildt er det rimelig mange hvite hus med blå karmer....Men fant det til slutt...
 Her "bor" altså Patrik og Erika
 Og de har en helt grei utsikt over havnen

I boken/filmen "Predikanten" blir det funnet et lik mellom steinene i Kungsklyftan
Det er forresten også her de har filmet inn noe av Ronja Røverdatterfilmen. Da het det helvetesgapet, og var der Birk raste ned etter at han og Ronja konkurrerte om å hoppe over.

Kungsklyftan har fått navnet etter at Kong Oskar den andre besøkte Fjällbacka i 1887. Hans navn ble innhugget i i fjellet av en stenhugger ved innganen av klyftan.

Ellers så har Camilla Lackberg også gjengitt noen lokale personer fra Fjällbacka i sine bøker. En av dem er Berit (som driver en båtbutikk og pizzerian her)

------

Her i heimen har vi akkurat fått besøk av Viktor. Gutta skal leke litt med lego og playmo før det er klart for middag. Niklas hadde lånt bøker på biblioteket med klassen idag, og som vanlig falt valget på en bok om dinosaurer.
Milla hadde sovet over 2 timer i barnehagen i dag (noe som er mye for henne å være), men kanskje ikke så rart etter å ha holdt oss (eller rettere sagt meg - Patrik sov som vanlig godt!!) våken fra 01-03 i natt. Det blir med andre ord en tidlig kveld på meg i kveld.

Gry








3 kommentarer:

  1. heihei - takk for hilsen påbloggen min. Folien har jeg kjøpt hos fargehandleren. Det er vel egentlig vindusfolie, for å hindre innsyn. De har nok på biltema og claes Ohlsson også. Jeg er glad jeg lagde tavla selv og ikke bestilte på ukeplan.no - får nå ser jeg den er litt liten, og nå kan jeg bare skøyte på den ....

    SvarSlett
  2. Jeg har funnet sommerjobben for deg; Kontakt turistkontoret og du får sikkert jobb som omviser for de som vil se stedene det er filmet fra!

    SvarSlett
  3. Mamma det er bare det at på sommeren vil jeg ha FRI....ingen sommer jobb her nei:)

    SvarSlett